torsdag 31 mars 2011

Tacogratäng.

Jisses, jag har ju glömt att berätta om det största som hänt sen dem uppfann bilen! Vi käkade tacogratäng i helgen när pappa var här, svingott var det mina vänner. Gör detta, det är en order!


LCHF/GI tacogratäng
Ingredienser:
400 g köttfärs
1½ ask philadelphiaost
3-4 dl crème fraiche
Paprika
Purjolök
Tomater
Jalapeño
Riven ost efter smak och tycke.

Gör så här
Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Bryn sedan köttfärs och tillsätt lite vatten och tacokryddan. Sedan blandar du philadelphiaosten och crème fraichen. Blandningen ska du sedan bre ut i botten på en ugnssäker gratängform. Häll sedan över köttfärsröran och valfria grönskaker. Toppa sedan med riven ost.
In i ugnen i 20 minuter! Servera med sallad.

Tips! Se till att vattnet kokat ur ordentligt i tacoköttfärsen innan ni häller över den, annars blir det blaskigt. Jag föredrar även att ha creme freishen/färskosten över istället för under då jag tyckte det blev lite "simmigt".

Men jag rekommenderar denna gratäng väldigt varmt, oavsett om man äter GI eller inte så är det ju alltid skönt att slippa göra pajbotten till och detta gick precis lika bra.

(Att tänka på är att salsa innehåller mycket socker och därför använde vi bara gräddfil till istället men det går det med. Tacokryddan innehåller druvsocker vilket inte är lysande ur GI synpunkt, man kan göra sin egen tacokrydda men så extrem tänker jag inte vara, det är upp till var och en.)

2 kommentarer:

Ida sa...

Muuuums! :D sån här gjorde vi alltid hemma förut. Jag har nog bara ätit med pajskal en gång eller så, och då är det de köpta. (Alltså, INTE när jag åt GI, då hade en sån matförpackning med all dess innehåll inte varit min bästa vän ;)

Emelie sa...

Mumsigt ju :)

Kör du gi fas ett nu? Tänkte fråga; hur är det egentligen med pizzasallad? Får man äta det? Vinägern borde ju dra ner gi värdet ytterligare eller o olja är ju nyttigt.

Planerar att börja med gi fas ett nästa vecka :)